Home » פלמנקו » יאגוֹ סאנטוֹס ועתיד הפלמנקו

יאגוֹ סאנטוֹס ועתיד הפלמנקו

“עסוֹק בספרים הרְבּוֹת לא טוב” ולכן אמרתי לנפשי לחזור קצת למוסיקה =פלמנקו, שבסופו של דבר היתה כאן לפני התנ”ך ותישאר כנראה גם אחריו…
שמתי לב שבכל הפוסטים שקשורים לפלמנקו אני מתרפק על אמני העבר – שמטבע הדברים חשופים הרבה יותר לציבור וזוכים למאות אלפי צפיות ביוטיוב – ולא באמני ההווה; מה שמעורר את השאלה – האם יש עתיד לפלמנקו = מוסיקה ‘עממית’ מורכבת ומתוחכמת?
(ומי ש[עדיין] חושב שפלמנקו = רקדניות עם קסטנייטות – שייכנס דחוף לכאן!)

Yago_Santos

יאגו סאנטוס – Yago Santos

והנה לאחרונה נתקלתי בהופעה חיה של בחור ספרדי בשם יאגוֹ סאנטוֹס (Yago Santos) ונפלתי מהאוזניים כמו ש(לא)אומרים – נער הייתי וגם ראיתי לא מעט גיטריסטי פלמנקו מופלאים, אבל בבחור הזה היה משהו מיוחד! ואכן, אחרי שיטוט קצר גיליתי שהוא לא סתם (עוד) אנדלוסי שגדל עם גיטרה ביד – כאלו יש לא מעט בספרד, וזה דבר מפליא בפני עצמו –  אלא גיטריסט עם “השכלה” קלאסית, שלמד אצל אחד מאמני הפלמנקו הגדולים והמיוחדים, הגיטריסט והמלחין רָפאֵל ריקֶני (Rafael Riqueni).
התוצאה המיוחדת ניכרת לאוזן, וקשה להסביר אותה במילים…
אז יש מושג בפלמנקו שנקרא Arte שמנסה להביע את חוויית האותנטיות המשולבת ביופי ובעוצמה של יצירות הפלמנקו – כלומר, יש הרבה אמני פלמנקו, וכולם יודעים לשיר ולנגן “לפי הספר”, אבל הדרישה מהם היא מצד אחד  לתת את הנשמה בהופעה, ומצד שני להישאר מדויקים ומותאמים לקצב ול’ענף’ (palo) אותו הם מבצעים. (התרגום הכי קרוב שיכולתי לחשוב עליו הוא אולי המושג הישיבתי “שטייגען”, שמבדיל בין לימוד עם ‘דבֵקוּת’ לבין לימוד ‘רגיל’, גם אם מבריק). בקיצור, לבחור הזה יש Arte ותרשמו לפניכם כי היום הכרתם את אחד מאמני העתיד החשובים בעולם!

הנה הוא כאן בקטע נפלא אחד בשם A Faly, בסגנון סוֹלֵאָה פּוֹר בּוּלֶרִיאַס (Soleá por Bulerías):

רפאל ריקני - Rafael Riqueni

רפאל ריקני – Rafael Riqueni

למיטיבי שמע – מומלץ מאוד להקדיש כמה דקות נוספות ולצפות\לשמוע את הקטע הבא מתוך ההופעה החיה המרשימה שלו (מדקה 12:44 עד 18:55) – זו יצירת מופת פלמנקית-קלאסית בסגנון שנקרא פנדנגו (fandango) – מההתחלה השקטה, דרך האמצע האינטנסיבי ועד לסוף השקט והמפתיע. חלק מהיצירה “שואל” מוטיבים מפנדנגו יפהפה של רָפאֵל ריקֶני, מעין מחווה של תלמיד לרבו.

ענני נא!