(ליקוטי ניצוצות מהביבלי”א העבראיק”א שטוטגארטנזיה – BHS)
בפרשת ויגש (בראשית מו כא) מסופר כי לבנימין היו עשרה בנים:
ובני בנימן בלע ובכר ואשבל גרא ונעמן אחי וראש מפים וחפים וארד
מה שמוזר הוא כי בנימין היה הקטן מבין האחים, אך מספר בניו הוא הגדול ביותר – הבא בתור אחריו הוא גד, עם שבעה בנים, אחריו אשר עם ארבעה בנים + בת, וכל השאר עם שלושה-ארבעה לכל היותר.
מסתבר כי תרגום השבעים לפסוקנו גרס כך:
ובני בנימן בלע ובכר ואשבל ויהיו בני בלע גרא ונעמן אחי וראש מפים וחפים וארד
כלומר – לבנימין אכן היו שלושה בנים בלבד – אך לבנו, בלע, היו עוד שבעה.
מניין לקח זאת תה”ש? אולי מדברי הימים א ח:
א ובנימן הוליד את בלע בכרו אשבל השני ואחרח השלישי ב נוחה הרביעי ורפא החמישי
ג ויהיו בנים לבלע אדר וגרא ואביהוד ד ואבישוע ונעמן ואחוח ה וגרא ושפופן וחורם
עפ”י פסוקים אלו, לבנימין היו חמישה בנים, ולבלע בכורו היו תשעה בנים – אמנם עדיין לא מתאים לכתוב בבראשית, אבל יותר קרוב לתה”ש…
אלא שעל זה קשה – כיצד הספיק בלע בן בנימין להוליד עוד שבעה ילדים לפני ירידת משפחת יעקב למצרים?!
ייתכן ואפשר להיעזר לשם כך ברעיון של פרופ’ מ”ד קאסוטו*, שדן בשאלה דומה לגבי בני פרץ בן יהודה, חצרון וחמול (=כיצד הספיק פרץ להולידם וכו’), ותשובתו בקצרצרה היא, כי הם אכן היו ילדים קטנים, אלא שהכתוב רצה להשלים את מספר בני יעקב לשבעים נפש – ולשם כך הוסיף אותם תחת ער ואונן שמתו.
* מ”ד קאסוטו, “מעשה תמר ויהודה”, קובץ לזכרו של י.נ. שמחוני ז”ל, ציונים, ברלין (תרפ”ט), עמ’93-100. (ראו באריכות בשיעורו של הרב אלחנן סמט על פרשת ויגש)
Pingback: נוסח המקרא – הערות נוסח לפי פרשות השבוע | ארץ העברים
פספסת את עיקר תירוצו של קסוטו הטוען כי נמנו נכדים שהיו מפרי יבום.
יפה! אלא שהבאתי את תירוצו אגב גררא, כדי לתרץ את הקושיה לגבי בני בנימין, בהם לא שייך כמובן עניין הייבום.