Home » מקרא » תתקכ”ט? 929? אתר המקרא העברי!

תתקכ”ט? 929? אתר המקרא העברי!

אשר יגורתי בא לי – מכללת הרצוג השיקה תמול-שלשום את התגובה האורתודוקסית למיזם 929 בדמות אתר דומה בשם “הקהל – תתקכ”ט (929) – אתר התנ”ך של מכללת הרצוג(יש לכם את זה ביותר ארוך?)
בפוסט קודם הערתי בקצרה על הבעייתיות שיש לדעתי במיזם 929, אבל ממכללת הרצוג ציפיתי למשהו אחר לגמרי ולא לחיקוי חיוור של האח הגדול והמרדן. אז החלטתי לאמץ את סיסמתו של אחינו הנבחר “מפסיקים להתנצל!” ולהציע קונספט משלי לאתר כפי שהוא צריך להיות.

תתקכ”ט? 929?

אלו הנקודות הבעייתיות שאני רואה בשני המיזמים גם יחד:

  • איפה המקרא? בשני האתרים, הפסוקים עצמם נדחקים לשוליים, והעיקר הם המאמרים, ההערות וההארות. תתקכ”ט עוד הרעו לעשות בהציגם את הפסוקים עם הטעמים כברירת מחדל, דבר שמקשה על הקריאה השוטפת.
    האם עיקרו של המיזם הוא הצפת הקורא בהגיגים או קריאת המקרא כפי שהוא?
  • מה עם המפרשים הקלאסיים? חוץ מהגיגיהם של ארי אלון ושות’, ולהבדיל הרב אלחנן סמט ושות’, מדוע לא מוצגים רש”י, ראב”ע, רמב”ן ושות’?
  • ומה יעשה מי שאינו מבין עברית? חוץ ממפרשים קלאסיים, למקרא יש כידוע מגוון רב של תרגומים: החל מתרגום השבעים ואונקלוס, דרך התרגום הקלאסי של המלך ג’יימס ועד לתרגומים לשפות בנות-ימינו – איה הם?
  • איפה המחקר? חוץ מפרשנים ומתרגמים, לתנ”ך יש גם חוקרים – הן בתחום הנוסח והן בתחום התוכן. למה לא להביא קטעים (לפחות) מהסדרות המרכזיות, בעברית ובאנגלית, של מחקר המקרא?
  • ואיפה ה”ביחד”? הרעיון המרכזי של המיזם היה קריאה של התנ”ך “ביחד” – אני ציפיתי לפחות לאפשרות של תגובות קוראים על המאמרים השונים, אבל התבדיתי. לדעתי, גם תגובות זה לא מספיק. הרי מאז ימי שֵׁם ועֵבֶר בערך, היהדות עובדת בשיטה של בתי מדרש – למה לא להציע למשל סוגיה יומית לדיון פתוח?

אתר המקרא העברי!

אחרי כותבי כל זאת, אזרתי הערב כגבר חלציי ויצרתי סקיצה לאתר העברי המתחרה שבכוונתי להקים (באספמיא כמובן…) – מדובר כרגע ביצירת Power Point בלבד, אבל עוד חזון למועד!
אז אלו קווי היסוד עליהם חשבתי –

  • הדף הראשי מציג את הפרק היומי במרכז הדף ובצורה מובחנת. בתחתיתו ניתן לבחור הצגה של כתיב בלבד, של ניקוד או של ניקוד וטעמים. בנוסף, ניתן לשמוע את הקריאה בנוסחים השונים (איך לא חשבו על זה קודם???).
  • מצד ימין מוצגים מקורות “רשמיים” – החל מהתרגומים וכלה בפרשנות המחקרית.
  • מצד שמאל מוצגים מאמרים, הרצאות ו\או “מדרשירים” על הפרק, וקישור קבוע לסוגיה היומית שעל הפרק (תרתי משמע).

וככה זה נראה (לחצו להגדלה):
בחרתי כמובן בבראשית י”ד, בו מופיע לראשונה בהיסטוריה שמי הספרותי, “אברם העברי”!

929_main

איך זה עובד?

קודם כל, אנחנו מוזמנים לקרוא את הפרק שנמצא במרכז הדף. אחר-כך, נעבור לצד ימין, ונלחץ למשל על תרגומים > אונקלוס:

929_targumim

התרגום ייפתח על פני מחצית המסך, כאשר הפרק עצמו יזוז שמאלה, “על חשבון” המאמרים:

929_targum_main

ולחיצה על ה- X למטה תחזיר אותנו בבטחה למסך הראשי.

ועכשיו נלחץ למשל על אחד המאמרים משמאל:

929_maamar

כאן נקבל קודם כל תקציר או פתיחה של הקטע:

929_maamar_excerpt

ואם נרצה נוכל ללחוץ על “קראו עוד…” ולעבור לקטע המלא:

929_maamar_mainוגם כאן, לחיצה על ה- X למטה תחזיר אותנו לתצוגה הרגילה.

I rest my case…

4 תגובות על “תתקכ”ט? 929? אתר המקרא העברי!

  1. להרים אתר כפי שאתה מציע צריך יכולת על אנושית. למצוא אדם ששולט בפרשנות המסורתית (אגב, פסחת על ספרות חז”ל…), בפרשנות התרגומים לסוגיהם השונים, ללשונותיהם ולאומותם, בספרות המחקר לסוגיה ולגווניה ובפרשנות של סופרים ואמנים מכל העולם. ואותו גאון על אנושי השולט בכל מכל כל, יזכה ששיפוטו טעמו ובחירתו יהיו מקובלים על כל מיליוני האנשים בני עשרות דתות זרמים ותרבויות. הלא הגזימות במקצת?

    אדרבה התחרות טובה לעולם. יבוא פלוני ויקים מיזם 929, יבוא אלמוני ויקים מיזם תתקכ”ט, יבואו עוד תתקכ”ט בעלי יוזמה ויקימו מיזמים משלהם, ואחר כמה עשרות או מאות שנים יקום עורך וייצור את ‘מיזם המיזמים’, וכמובן גם עליו יקומו עוררים, ויעמדו תתקכ”ט עורכים ויערכו מערכתם!

    ראה כמה אתרים יש העוסקים ב’דף היומי’ המכוון למיגזר יחסית דומה, יהודים דתיים. אז אתה מצפה לבמה שתוכל לאחד את כל המתעניינים בתנ”ך, שביניהם יש עולמות שונים ומשונים?

    בברכה, ש.צ. לוינגר

    • כנראה שלא הובנתי – לא התכוונתי לליקוטי פירושים “לעוסים”, אלא להצגת הטקסטים המלאים של הפירושים, התרגומים והמחקרים, שקיימים היום ממילא באינטרנט (חוץ מדעת מקרא, האמת).
      ראה לדוגמה כאן:
      http://www.daat.ac.il/daat/olam_hatanah/index.asp

      לגבי ריבוי מיזמים – כמו שכתבת בעצמך, זה לא פשוט ודורש משאבים. ב- 929 הושקע ים של כסף ופרסום במטרה להפוך אותו למיזם-על, והתוצאה היא (כצפוי) חלקית ולמעשה לא רלוונטית לטווח ארוך.

  2. אכן כמו שהתורה נחלק עע”י הנוצרים, [ולשוא עובד האיש עם ארגונו “שיבה לבצרון” הנפלא נגד האדישות היהודית] כמו”כ כהיום יש להם אתרים שמייצג הטקסטים באופן נפלא, [כמו בכל דבר ה”שמאל” יודע להציג עמדותיהן העקלקלות ביופי מיוחד, לעומת ה”ימין” שאין להם היכולת להציג טענותיהן ויופי שלהם אלא ע”י אתרים מכוערים [אם אפשר לקראו אתר..] ולכן ברא כן הבורא שאחד יוותר לשני ויכיר כח השני ואפשר למצוא זה במקרא עצמו הרבה מקבילות של אנשים שונים שמנוגדים זל”ז אבל כורתים ברית וכו’
    ולכן כעת הזמן לבכות, כי עוד הרבה לפנינו, ועכשיו ארטסקרול מוכר הרבה חומשים חדשים עם רשב”ם מצונזר, וכל המו”ל מוציאים אותה חומש אותה גמרא, רק לאסוף כסף, ולמעשה להלומד נשאר לבכות על צער בת עמי

ענני נא!