מיזם 929 עלה לאוויר לפני שבועיים ימים בדיוק (הפרק היומי הוא בראשית י”ד) והספיק לחולל סערה-זוטא בשל פסילת קטע שכתב להטוטן המילים ארי אלון, הכותב במיזם לצד ליצן החצר גיל קופטש ועוד כמה אנשים מעט חכמים יותר…
דעתי על המיזם לא היתה חיובית כבר כשהחלו הפרסומים לקראתו, ולכן לא כתבתי עליו כאן למרות שזה היה מתבקש. פשוט העדפתי להימנע מביקורת מיותרת על מיזם שכוונותיו ללא ספק רצויות וייחודיותו ללא ספק מרשימה – אבל היתה לי תחושה מאוד לא טובה לגביו כבר מההתחלה: גם השם נעדר ההשראה “929” (אני בטוח שארי אלון היה יכול לחשוב על משהו מתאים יותר…), גם הנסיון המודע מדי לעצמו לכונן סדר יום לימודי חדש כחיקוי טרנדי לאופנת ריצת המרתון שפשתה במקומותינו, וגם – ובעיקר – הפורמט המעט מוזר של “וורטים” שמתחרים על תשומת לב הקורא בכותרות מתחכמות + צוות הכותבים הסלבריטאי\פופוליסטי.
אז אחרי שוך הסערה ההיא, ומכיוון שהפרק היומי מזכיר לראשונה ולאחרונה את…. אברם העברי, אסכם בקצרה בעל-כורחי שהמיזם, כצפוי, לא יגשים את מטרתו: הציבור הדתי-רשמי הדיר את עצמו ממנו באופן דתי-רשמי (ע”ע המיזם ההזוי תתקכ”ט…) והציבור הדתי-פלורליסטי + החילוני-משכילי, כלומר אותה קבוצה די מצומצמת של בוגרי\תלמידי בתי המדרש המודרניים השונים, ממילא לומד כמעט כל דבר בצורה של וורטים מתחכמים (המכונים “קריאה יחפה \ מגדרית \ לאקאניאנית” וכדומה) ו- 929 במובן הזה הוא סה”כ more of the same, כולל הקטע המתבקש של ביקורת הפרות הקדושות והשחוטות לעייפה, החל מהחרד”ל, דרך הממסד הרבני ועד חז”ל…
כמובן שאין לי שום דבר נגד ביקורת – בין אם ביקורת המקרא ובין אם ביקורת ההלכה – אבל יותר קל לי לשמוע אותה מפי פרופ’ ישראל קנוהל, למשל, מאשר מפי גיל קופטש, כן?…
[כאן הייתי אמור לכתוב מה לדעתי אמור להיות במיזם, ומה היה הר’ לאו אמור לענות וכו’ וכו’ אבל אני לא חושב שדעתי עד כדי כך חשובה :) לכן אסתפק בציטוט תגובתה השנונה של מיכל ברגמן]
נ”ב
אז מי שרוצה לראות איך אפשר להנגיש תכנים מורכבים בצורה מכבדת ומעמיקה בלי להידרדר לפופוליזם, מוזמן להיכנס לשם וללמוד.
Pingback: תתקכ"ט? 929? אתר המקרא העברי! | ארץ העברים