Home » מקרא »  וְזֹאת הַתְּעוּדָה – יום עיון לכבוד פרופ’ ברוך שוורץ

 וְזֹאת הַתְּעוּדָה – יום עיון לכבוד פרופ’ ברוך שוורץ

הבטחתי לעצמי לא לחזור לבלוג לפני פסח (רק אז אני צופה התחלה של ניצחון סופי;), אבל הובא לידיעתי שביום ראשון הקרוב (כח אדר, 7/4) מתוכנן יום עיון לכבוד פרישתו של פרופ’ ברוך יעקב שוורץ מהאוניברסיטה העברית:

נ”ב – למתעניינים, אני נוסע מאיזור הרי השומרון, עם מזגן + תפילת הדרך בנוסח J/E – צרו קשר כאן.

כמה מילים על הגרי”ב שוורץ

לא לשכמותי הוא צריך וכו’, אבל שלא להשאיר הגיליון חלק, אכתוב רק שפרופ’ ברוך יעקב שוורץ הוא מי שהעלה מחדש על המפה את השערת התעודות (שפעם נקראה בעברית “תורת התעודות”…), ובכך הוא במובן מסוים חוקר התורה החשוב ביותר בדורנו. לא זו בלבד, אלא שהוא העמיד תלמידים הרבה, ובראשם הגרי”ס ביידן (פרופ’ Joel S. Baden) שממשיך את המחקר הענף בנושא ומשתמש לשם כך אפילו ב… טוויטר!
מי שלא זכה עדיין לטעום מעט מצוף טל אמרות קודשו מוזמן לעיין במאמר המכונן שלו “התורה: חמשת חומשיה וארבע תעודותיה“, ומי שרוצה המחשות בצבעים מוזמן להציץ בכל הפוסטים שתייגתי תחת “השערת התעודות“, שחלקם נכתבו בעקבות עיון במאמריו.

ואגב אעיר שאמנם לא זכיתי להימנות על תלמידיו, אבל כן זכיתי להיכנס פעם אחת אל חדר קודשו פנימה, והנה על קירו מתנוססת תמונה נדירה של יוליוס וולהאוזן (לקיים מ”ש “והיו עיניך רואות את כופריך”), ואשתומם על המראה… אלא שאז גיליתי שהוא עובד על פרויקט ענק שיציע מהדורה מדעית של כל התורה מחולקת למקורותיה המשוערים, בבחינת בירור מיקחו של אותו צדיק שעל הקיר. המהדורה תכלול נימוקים והסברים לכל ‘החלטה’ על חלוקת המקורות, ותציג את הטקסט פעמיים: פעם אחת ברצף תוך הדגשה ויזואלית של כל מקור, ופעם אחת בהצגת כל תעודה בנפרד. ולא זו בלבד, אלא שמכיוון והמהדורה תהיה (לצער רבים) באנגלית בלבד, הוא מתכוון לתרגם את התורה מחדש לאנגלית (!) מכיוון שאין אף תרגום קיים שממחיש נכון את הצדקת החלוקה למקורות. בקיצור, הוא אולי יקבל שכר על הפרישה, אבל ממשיך במלוא הכוח בדרישה – כך שיש למה לחכות.

בינתיים אני משאיר אותכם עם דף הוויקיפדיה שהכנתי לכבודו באחד מימי הפורים בשנים עברו וזכיתי להביאו לידי גיחוך, ומה עוד יבקש אדם חי וכו’:

 

 

ענני נא!