Home » אנתרופולוגיה » ”אָדָם וּבְהֵמָה”: על בהמות כמייצגות את האדם בכמה מסיפורי המקרא (מאמר)

”אָדָם וּבְהֵמָה”: על בהמות כמייצגות את האדם בכמה מסיפורי המקרא (מאמר)

animals_societyזה לקח כמעט שנה, שלושה ‘שופטים’ אקדמיים והרבה פינג-פונג עריכתי, אבל בסוף זה יצא לאור – בגיליון האחרון של כתב העת “חיות וחברה” (יש דבר כזה!…) התפרסם מאמר שלי, שמהווה תקציר חלקי של הדוקטורט שלי, בבחינת מעט המחזיק את המרובה, ויותר ממה שקריתי לפניכם כתוב שם וכו’.

 כתב העת מיועד לקהל הרחב ולא לחוקרי מקרא, אז מי שחי מהערת שוליים לחברתה, ייאלץ להמתין לדוק’ (אם כי גם שם אני מקפיד שרוב התוכן יישאר מעל הקו… :) – בכל אופן, הנה קישור למאמר בקובץ PDF – אהה, ואל תטרחו לשלוח הערות וביקורות לכתב העת כי מסתבר שזה הגיליון האחרון שלו בדפוס! אשריי שזכיתי…


אדם ובהמה – הלקט

לתועלת כלל הקוראים, מאדם ועד בהמה, ריכזתי בסליידר הבא את כל הפוסטים שקשורים לנושא – לחיצה על תמונת הפוסט תפתח אותו בחלון חדש:

5 תגובות על “”אָדָם וּבְהֵמָה”: על בהמות כמייצגות את האדם בכמה מסיפורי המקרא (מאמר)

  1. לפני קריאה מעמיקה.
    האם המסקנה היא צמחונות?

    • אדרבה – מי שבמדרגה המתאימה יכול לאכול בהמות, כי אכילה היא במדרגת הידיעה! ועיין מש”כ על אכילה ויחסי אישות כאן:
      https://ivri.org.il/2016/12/eat-marry-love-2/
      וממליץ מאוד לקרוא את הספר של מארווין האריס “פרות קדושות וחזירים משוקצים”, בפרק הראשון (נדמה לי) בו הוא סוקר את האובססיה האנושית (והקופית!) לבשר דווקא, כמעט בכל תרבות, כולל אצל ההודים וה’פרה הקדושה’ כביכול שלהם. בדרך הוא גם מסביר את איסור אכילת החזיר ועוד ועוד…

      • יפה
        ולכן עם הארץ אסור לאכול בשר.

      • וכפי שלימדונו בני Uduk (עמ’ 27) שבני האדם נתגלגלו ממפריסי הפרסה! ובאכילת מפריסי פרסה ומעלי גרה – מחזירים עטרה ליושנה ומעלים אותם לבחינת ‘מדבר’.

        בברכה, שמשון צבי לוין-גרה

  2. בס”ד כ”ו בטבת ע”ז

    תפקידו של האדם כמנהיג עולם החי מוזכר בסיפור הבריאה: ‘וירדו בדגת הים ובעוף השמים ובבהמה ובכל הארת ובכל הרמש הרמש על הארץ’.

    כשם שאת צבא השמים מנהיג הבורא ‘המוציא במספר צבאם לכולם בשם יקרא – כך בצבא הארץ קורא האדם שמות לכל בעלי החיים ובכך מוסר לכל אחד את תפקידו, כמו ‘ראה קראתי בשם בצלאל…’. אף האישה היא ‘אם כל חי’.

    בברכה, ש.צ. לוינגר

ענני נא!